close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

קבוצת הפחדים

רונן מלולח אדר, תשפא20/02/2021
פרק ב מתוך הספר פרחי הגאולה
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק ב מתוך הספר פרחי הגאולה

תגיות:
                                        קבוצת הפחדים
                                 הקדמה לנושא של פחדים

אז מזה פחד בצורה פשוטה?
פחד הוא תחושה רגשית ופיזיולוגית לא נעימה, הקיימת לעתים אצל בני אדם הנגרמת כתוצאה מחשיפה לגירוי חיצוני מסוכן או מאיים (פיזית או רגשית). למשל, פחד למראה חיה מסוכנת, אריה וכדומה. ככל שהגירוי החיצוני הוא בלתי צפוי וגדול יותר - תחושת הפחד חזקה יותר. לפחד תפקיד מרכזי וחיובי בשרידותו של האדם, והוא משמש כאמצעי להרחקתו מהסכנה הנשקפת לחייו, ואף מהווה גורם
המונע להיכנס מלכתחילה למצבים מסוכנים. עם זאת פחד גם יכול להגביל את תפקודו של האדם, ואת מרחב העשיה והפעילות שלו.
במישור הפיסי הפחד גורם להעלאת הורמון האדרלנין ומביא לתופעות אופייניות כמו הרחבת האישונים, הגברת קצב פעימות הלב, צמרמורות, העלאת לחץ הדם והרחבת כלי הדם אל השרירים כל זאת כדי להכין את מערכות הגוף להתמודדות פיזית אפשרית עם האיום או הסכנה. תגובה התנהגותית לתחושת הפחד היא בריחה מאזור הסכנה, החזרת מלחמה, או קיפאון ושיתוק במטרה להסתוות, כאשר שתי האופציות הקודמות אינן אפשריות.

לפני שנעמיק בנושא נבין קודם כול מה ההבדל בין פחד לחרדה
חרדה זהו פחד מסיבה שאיננה ידועה או איננה רציונלית, לא אמיתית, פחד שתופס את האדם והוא איננו מבין מדוע הוא פוחד ממשהו לא סביר. כמו יושב בבית וממש פוחד שיפול עליו מטאור או שתהיה רעידת אדמה למרות שזה משהו אמיתי, זה לא סביר שיקרה.
לעומת זאת פחד זה תחושה שאדם חווה רק שהוא ממש נפגש במושא הפחד כמו אדם שפוחד מטיסה, כל עוד הוא לא על המטוס הוא לא חווה כלום, רק כאשר הוא על המטוס או מתקרב אליו הוא מתחיל לחוות את פחד.

ניתן כאן מספר דוגמאות לפחדים נפוצים :
קלאסרטרופוביה – פחד ממקומות סגורים, משקף סוג של כלא פנימי במערכות יחסים לא מתאימות, עבודות לא מתאימות וכו.
אגרופוביה – פחד מקובצת אנשים, פחד מלהיות בתוך המון זה יכול להגיע עד למצב של התקף חרדה, איבוד נשימה וכו'.. פחד כזה מסמל על פחד חברתי, תחושת זרות וחוסר שייכות לסביבה בו האדם חיי.
פחד גבהים – פחד ממקומות גבוהים, פחד מטיסות מסמל פחד מהצלחה בנפש האדם, האדם מפחד להיות על הגובה ..
פחדים גורמים לאדם להתנהגות נמנעת כלומר מסרס את תפקודו בעולם כדי להימנע מלנגוע בפחד ומלהתמודד איתו. לעיתים קרובות אלו פחדים לא מודעים שמלווים את האדם ברקע של חייו ומונעים ממנו להתקדם ובכלל מונעים ממנו להיות אדם שמגשים את עצמו להיות אדם שמח וכו'..

                                             ASPEN (צפצפה)

תמצית לחרדות. חרדה זהו פחד לא מוגדר, לא ראצאיונל. פחד זהו מצב של חשש ממשהו ספציפי- מעליות, חתולים וכד'- הוא עולה רק במצב בו קיים מפגש עם נושא הפחד ולא מלווה את האדם כל היום- כלומר: האדם יפחד רק כשימצא במעלית או יפגוש חתול.
היא תמצית לפחדים ידועים ומוגדרים. MIMULUS
התמצית שלנו עוסקת בפחד ובחרדות. פחדים ערטילאים ולא ברורים- מעין תחושה שמלווה – כאילו משהו רע עומד לקרות ללא כל סיבה ניראית לעין. דוגמא לחרדה מסוג נוסף זוהי חרדה של בחורה בת 20 שמפחדת שלא תתחתן עד גיל 40- זוהי חרדה לא ראציונלית מפני שהיא עוד לא הגיעה לגיל 40 ולא נישאה- שאז זה היה פחד, אלה חרדה מכך מראש. דוגמא נוספת היא של אדם מיליונר שנמצא כל הזמן בחרדה קיומית. היפוכונדריה זוהי חרדה. החרדה אינה ראציונלית, אין בה ממש.
טובה לילדים שקמים בלילה עם חלום רע והתחושה מלווה אותם. היא טובה גם לכול התקפי חרדה, גם במחלות הפסיכיאטריות, עבור אדם שהחרדות משתקות אותו. לעיתים אנו לא מוצעים מדוע אנחנו חווים אי שקט פנימי.
תמיד החרדה נובעת מפחד המוות – משהו נורא עומד לקרות, כמו לדוגמא בחרדת נטישה שבה אדם מרגיש שאם ינטשו אותו הוא עלול למות. חרדה מפני המוות או חרדה מפני הלא ידוע הן בעצם אותו הדבר – זהו פחד מהריק, מלהיות בלי בסיס תחת הרגליים. המוות הוא כל כך מפחיד מפני שהוא לא ידוע, לא ידוע מה קורה אחריו. מקושרת למוות טראומת הלידה. הדוגמא היא זהה לדוגמת הטראומה של ילד שנכווה מתנור בינקותו ויותר לא יתקרב לאותו החוויה ועצם הקירבה לחוויה מעלה מחדש את הכאב והפחד, כך גם חווית הלידה היתה חוויה בלתי צפויה ולא ידועה, זהו השינוי הגדול והחזק ביותר שהאדם חווה בחייו, והמוות נתפס כאירוע דומה ולכן החרדה והפחד מפניו.
ASPEN מרפא את רגעי החרדות האלו. אין לו שום ריאקציות קשות – הוא מרגיע ועותף, הוא עובד אפילו תוך שניות. עולה רוגע חזק. במצבים אקוטיים הASPEN עובד מאוד מהר. הבעיה לא נעלמה עם לקיחת התמצית, אבל אבל היא שולפת את החרדה החוצה והאדם פתאום רואה שהוא יכול להתמודד עם הבעיה מבלי להוציא אנרגיה מיותרת גם על החרדה עצמה. אנשים שחרדים במשך שנים מגיעים למצבים של עייפות, שחיקה וקריסת מערכות כי המתח והדריכות מתישים אותם. זה בסופו של דבר מנוון. הASPEN מביא להתמודד עם הדברים ולא עם החרדה עצמה. האדם מתפנה להתמודד עם הבעיה שקיימת במילא, או לא.
לאישיות חרדית ASPEN לא יספיק וצריך למצוא את המקורות והסיבות לחרדות, אם זה טראומות, חוויות וכדומה. זוהי תמצית מצב.

מחלות
חרדות, נשימה ועיכול.כל תמציות המתח וה stress פוגעות ומערכות האוטומטיות של הגוף. מערכת העצבים האוטונומית היא השולטת בפעילות הנשימה והעיכול. במצב של מתח הדבר הראשון שנעצר זה הנשימה. בעיות נוספות הן בעיות לב.
במצב של מתח קיימות 3 אפשרויות fright – Flight – fight. האחריות לכל אחת מפונקציות אלו זוהי מערכת העצבים האוטונומית. במצב של מתח או איום, המערכת שולחת את כל המשאבים שלה לפעולות החיוניות, והנפגעות הן המערכות האוטומטיות.
לאורך זמן, דריכות ומתח פוגעות במערכות אלה.
סיפטומים נוספים – חולשת שרירים, רעד, סחרחורת, טשטוש, זיעה קרה ויובש בפה.
בחילה חוסר תיאבון, נפילה של לחץ דם, חוסר ויטליות.

Mimulus


צמח מטפס המגיע לגובה 30 ס"מ , צומח במקומות לחים במיוחד ליד מים רדודים . הפרחים בעלי הצבע הצהוב הזוהר נפתחים בחודשים יוני עד ספטמבר .

שיטת הפקה – שמש
טיפוס- טיפוס הנמנע מלפעול
מצב -פוביה ספיציפית .

תיאור המצב השלילי בקצרה- פחדים אשר מושא הפחד ידוע ,ביישנות יתר.
תיאור המצב לאחר איזונו –אומץ,יכולת עמידה מול אתגרים.

תמצית המימול היא תמצית לפחדים מדברים ידועים כמו פחד ממעליות, פחד קהל, פחד מחתולים, פחד גבהים וכו..
ניתן אותה לכול המצבים שעולה אצל המטופל פחד ברגע שהוא פוגש את מושא הפחד לדוגמא: פחד מטיסות יצוף כאשר האדם על המטוס או בדרכו למטוס. מימול מטפלת בפחדים רק כאשר מדובר בפחד שעולה כאשר יש מפגש עם מושא הפחד אחרת זה חרדה שזהו פחד מדבר לא מוגדר למרות שצפצפה מטפלת גם בחרדה מוגדרת אך לא הגיונית כאשר יש ספק ניתן את שתי התמציות .
מימול יכול להתבטא כמצב כפוביה מדבר ספיצי מאוד או כטיפוס כלומר טיפוס פחדן טיפוס שלא יקח סיכונים אלה אנשים שלא יסתכנו בחיים פיזית וגם רגשית .
ניתן את התמצית לטיפוסים הנמנעים הביישנים שהפחד מונע מהם לבטא את עצמם את דעותיהם את אישיותם זה מגביל את האדם מונע ממנו לבטא את עצמו ויוצר תסכול רב לאדם הנמנע. אדם המונע מעצמו הנאה, ביטוי עצמי. הפחד ימנע אותו מלעשות דברים אפילו אם מאוד רוצה מבכך, אפילו בהפסד אישי רב מכול סוג רגשי וגם פיסי .אנשי טיפוס המימול יהיהו בעלי נטיה להסתגרות, יבודדו עצמם בגלל פחדיהם.בנושא של זוגיות פחד מאינטימיות יכול למנוע מאדם לבנות בית ומשפחה הוא יתרץ זאת בכך שהוא מעדיף להיות לבד. בכלל טיפוס המימול בונה לעצמו מערכת תירוצים כדי להצדיק את ההתנהגות הנמנעת ממנו כדי לרכך את התסכול הנובע מחוסר התעוזה שלו.לעיתים טיפול בפחד יהיה בשילוב של מספר תמציות הקשורות לנושא של פחדים.

תמצית מימול היא תמצית קלטת הכוונה שהפחד יושב על הרגלים רגשיים מסוימים של האדם הנובעים מאמונות ותובנות מסוימות שהתקבעו להרגלים רגשיים מסוימים על מנת לאזן את הפחד יש להכניס למערכת האמונות של האדם אמונות חדשות. המימול יאפשר לאדם להיות חשוף לדעות חדשות שישפיעו על התנהגות מאוזנת כלפי פחדים וכן יעזור לאדם לבטא את עצמו במקומות שבהם הוא נמנע מלבטא את עצמו. מימול יגרום לאדם להיות אמיץ מעיז ומתמודד מול אתגרי חייו .
יעילה מאוד בשילוב עם תמציות המטפלות בנושא של בטחון עצמי ועוזרת לאדם למצוא את האומץ בתוכו.

סוגי פחדים להעשרה

פחד ממים-יש אנשים שמפחדים ממים לווא דווקא עמוקים. ברמה הנפשית פסיכולוגית מדובר בפחד מביטוי רגשי מאינטימיות , פחד מאיבוד שליטה על הרגש . אנשים מסוג זה מכילים עוצמות רגשיות אדירות ולכן יש להם פחדים מהיסחפות רגשית ואיבוד שליטה על הרגש שעלול כביכול להציף ולהטביע אותם.

קלאסטרופוביה – פחד ממוקומות סגורים מסמלת ברמה הנפשית תחושת כלא אצל האדם , במערכת היחסים או בעבודה או בכלל האדם מרגיש מחנק כלוא משהו בתוכם לא מצליח לצאת חופשי לא מצליח לבטא את עצמו .

פחד גבהים –כולל פחד מטיסות ממקומות גבוהים ממדרגות גבוהים זהו למעשה פחד מהצלחה יש להוסיף למימול תמציות המטפלות בנושא של בטחון עצמי.

אגרופוביה –פחד ממקומות הומים, הרבה אנשים , פחד מלהיות בתוך המון. אנשים כאלה יכולים לחתוף התקף חרדה , לאבד את הנשימה כשהם נמצאים בקניון לדוגמא.
פחד כזה מבטא תחושת זרו וחוסר שייכות חברתית תחושת חייזרות .

מחלות וסיפטומים- כאבי ראש, כאבי ראש לפני מחזור ,נשימה שטוחה, נדודי שינה, תיאבון ירוד, עיניים דומעות, עיגולים שחורים מסביב לעיניים, סינוסים ואף נוזל, גמגום.

ילדים- ילד המפחד מחושך,מילדים אחרים,מבעלי חיים ,ואפילו מבריכת שחייה.יכול לעזור לילד מרטיב לילה כרוני שהסיבה היא פחדים מסוימים

(ערמונית אדומה)Red chestnut


עץ זה מגיע לגובה של 18-25 מטר . פרחים בצבע אדום ורוד מופיעים בצורת אשכולות
בצורת פירמידה , פריחה בסוף חודש מאי תחילת יוני.

שיטת הפקה-הרתחה
תמצית טיפוס בעיקר אך גם מצב



תיאור מצב השלילי בקצרה- פחד ודאגה המופנה כלפי אחרים .
תיאור המצב המאוזן- מחשבה חיובית ובטוחה הנשלחת לסובבים אותנו על מנת לעזור להם לגלות את האמץ שבתוכם ולהישאר רגועים במצבי לחץ והיסטריה.

בתפיסה מוטעית החברה האנושית בה אנו חיים תופסת אהבה כדאגה לאחר. אך דאגה לאחר היא בעצם מניפולצית שליטה על ידי זה שאני דואג לאחר אני מקשר אותו אליי במעין חבל דמיוני שכובל ומכבידמאוד על מושא הדאגה. וזוהי בעצם דאגה עצמית של מה אני ארגיש באםחס וחלילה יקרה משהו לאחר זהו חוסר יכולת לסמוך על אנשים אחרים על הבורא(חוסר בטחון בבורא) .
לא מדובר על דאגה סבירה והגיונית כמו שילד לא חוזר מבית הספר ומאחר שעתיים מדובר על דאגה שמתחילה עוד לפני שהילד הולך לבית הספר. טיפוס זה מתאפיין בדמיון מאוד מפותח שמתפתח ליצירת תסריטים מפחידים ואיומים שיכולים לקרות למושא הדאגה שלהם. מה שמתרחש בסוף שהדאגה המופרזת לעיתים מתגשמת, בגלל נבואה שמגשימה את עצמה אלו אנשים שכול הזמן דרוכים ומוכנים למצב של משבר ומתפקדים מצוין במצבי לחץ זה כי הם מוכנים ודרוכים לכך.

אתנולוגיה וביטוי אצל ילדים – איך מתפתחת אישיות ערמונית אדום
התנהלות מסוג זה מתחילה בילדות זהו ילד שדואג שיקרה משהו להוריו קם בלילה ובודק אם הכול בסדר אצל הוריו, או כשההורים יוצאים הוא מחכה ליד החלון שהם יחזרו.ילד שמתנהג בסגנון כזה הוא ילד חרדתי וזה כי נתנו לו סיבות טובות לכך כמו לדוגמא השאירו אותו לבד בבית שהיה ישן ושהוא התעורר לא מצא את הוריו, אצל תינוקות זה כאשר הוריהם יוצאים מהחדר בשביל הילד ההורה נעלם מצב חוזר ונשנה אצל תינוק כזה יתקבע אצלו בתור חרדה לאחר . סיטואציה אחרת שהורים משאירים את הילד אצל מישהו שהוא לא אוהב במקרה כזה החרדה גדולה עוד יותר . ילד חייב לקבל את המסר והבטחון שהוריו איתו כול הזמן אם הוא לא מקבל את המסר גדל להיות חרד.

בסגנון אחר – ילד זה ישקף את ההתנהגות החרדתית של הוריו ויתנהג כך כלפי אחיו וכו..ילד זה יפחד מהחושך וידרוש שישאירו את האור דלוק.


ראקציות

אין ראקציות קשות היא יוצרת מעין מצב של בועת הגנה מנתקת את הטיפוס הדואג ממושא הדאגה ויוצרת סיטואציה בה האדם משחרר את הסיטואציה והכול מתנהל כשורה .
הראקציות הקשות הם דווקא של הסביבה שהורגלה ליחס הזה של הדאגה והשינוי הקיצוני הזה גורם להם לתחושת הזנחה.
התמצית עובדת לאט לעיתים חודשים אך מביאה בסופו של דבר לשינוי קיצוני על למידה והסקת מסקנות על שחרור מהשליטה האנרגתית .



מחלות

הזדקנות מהירה ,שיער שיבה וכד'

כול מחלות המתח, פגיעה במערכות האוטומטיות נשימה ועיכול , אלקוס מעי רגיז , לחץ דם גבוה, נפילות סוכר, עצירות, שילשולים,

בעיות לב.

אצל מי שדואגים לו- אסטמה ובעיות נשימה, תאונות למינהן

(ורד הסלע ) Rock Rose


צמח נמוך המשתרג על האדמה, צומח באדמת סיד או באדמת גיר או זיפיף, הפרחים נפתחים בד"כ שתיים יחד מחודש יוני עד ספטמבר.

שיטת הפקה: שמש
תמצית מסוג: מצב
מצב הנפשי השלילי: אימה, פאניקה, פחד ממשי קיצוני.
מצב הנפשי המאוזן וחיובי: עידוד, אומץ לב, נכונות לסכן חיים למען האחר.

פחד ממשי קיצוני. התרופה בקשר לאדם החווה והן לסביבתו שבדרך כלל מושפעת גם מהמצב הקיצוני של יקירהם.
זה יעיל במצב של תאונה או כמעט תאונה, פחד כזה עלול לצוץ בנסיבות לא צפויות ופתאומיות (בניגוד לפרח הקוץ שמדובר שם על פחדים בהקשר לדברים שנפגשים בהם יום יום). פה מדובר בפחד מדבר קיצוני שמוביל לאימה כמו אדם החווה תאונת דרכים מראות זוועה בפיגוע, הלם קרב וכל מיני חוויות המעוררות פחד עמוק המובילות לתחושה כי לאדם אין כוח לשאת את זה בגלל העוצמה המהירות ועומק הפחד.
המצב הזה של פאניקה או פחד עמוק מנטרל את השכל והמחשבה לגמרי. האדם פועל מתוך אינסטנקטים ולכן לא יכול לנתח את המצב ולהגיב בצורה אוביקטיבית ממרחק, אלה מגיב בתוך אינסטינקט כדי לשרוד את הרגע. מימד הזמן מטשטש, אין מחר או עתיד, כל האנרגיות מופנות לרגע, לשרוד. למרות שזוהי תמצית מצב מובהקת יש אנשים שחווים את המצב הזה באופן תמידי ומשקף פחד עמוק וכללי מהחיים מהמציאות תחושת הישרדות תמידית.

ריאקציות
אין ריאקציות קשות. התמצית מרגיעה מאפסת והשפעתה מידית. זוהי תמציב מצב חזקה ביותר. התמצית עוזרת ומנטרלת פחד קיצוני מעל היכולת האנשוית ולכן עוזרת לאדם לחשוף בתוכו מימדים של אומץ מעל היכולת האנושית הרגילה והסבירה זהו הגיבר מלחמה ואנשים שבאומץ ליבם עזרו לאנשים במצבי אימה קיצוניים.

סיפטומים אפשריים גופניים – רעידות , קפיאה, הלם , הסטריה,,זיעה קרה, חוסר שליטה על צרכים (ילד שמרטיב במצב של פחד קיצוני אימה), איבוד חושים (איבוד קול ראיה וכו..)

ילדים
תמצית ורד הסלע תעזור במקרה של ילד המתעורר באמצע הלילה בצרחות בגלל חלום ביעותיים ותשפיע כמעט מיד.

(שזיף דובדבני)Cherry Plum


עץ נמוך נטול עצים המטפס לגובה עד 62 ס"מ פרחיו לבנים ,נפוץ כגדר שיחים וצומח בעיקר בדרום אנגליה. הפרחים מופיעים החל מסבוף פבואר ועד אפריל.

שיטת ההפקה: הרתחה
תמצית מסוג: מצב וטיפוס
מצב הנפשי השלילי: פחד מלאבד שפיות, פחד מלאבד שליטה ומהתפרצויות זעם.
מצב הנפשי המאוזן וחיובי: שלווה שליטה במצבי לחץ.

מצב
אנשים במצב של איבוד שליטה, אנשים שאיבדו קשר עם המציאות התנהגות לא קשורה למציאות, בעלי מבט לא שפוי בעיניים. תמצית מובילה בתחום של מחלות נפש ובבעיות של שגעון ואי שפיות.
ניתן את התמצית לאנשים שאנו חוששים שהם מסוגלים להזיק לעצמם או למישהו אחר, לאלו שמפחדים שיאבדו שליטה ויפגעו באחרים באהוביהם.
אחת ממרכיבי ה SOS ויעילה למצבי פאניקה והיסטריה ללא שליטה, בכי או לחילופין צחוק ללא שליטה עד להיפר ונטילציה. המניע והסיבה למצבים אלו שהייאוש מוחלט ממה שקורה בעולם. מצב של חוסר אונים מאוד גדול, חוסר יכולת להתמודד עם אתגרי החיים בד"כ זה אנשים שחוו חיים מאוד קשים.

טיפוס
יש טיפוס מופנם ומוחצן. המופנמים הם מחזיקי השליטה האולטימטיביים. אנשים שחייבים שליטה במצב בסיטואציה אותה הם חווים (לא שליטה באנשים), לכן לא מסוגלים לשתות אלכוהול כדי לא לאבד שליטה, לא משתטים רציניים. אנשים שחייבים לדעת מה קורה ומפחדים מאוד מאי וודאות (שזה איבוד שליטה בסיטואציה). אם משהו לא מסתדר לפי התוכנית שתכננו הם מתקשים לזרום עם השינוי. אנשים כאלו יפחדו מאוד ממחלות, הרדמות, ניתוחים, כי זה מצב של חוסר אונים ואיבוד שליטה על המצב. יתכן שזה יתבטא גם בהתפרצויות במקומות מסוימים, יתכן שבבית זה יתבטא בחיצוניות כאדם מתפרץ, מאבד שליטה ואילו בעבודה בצורה סמויה.
התמצית תעזור לשמור על השלווה והשלמות הנפשית בכול סיטואציה גם במצב של חוסר וודאות.

ריאקציות
המוחצנים: יתאזנו, יתמקדו ויחזרו לשפיות (במצב של איבוד לשיטה והתפרצות הנשמה כאילו מסתלקת מהאדם) התמצית עוזרת לכך שגם במצבים קשים האדם יישאר בשלווה ובמודעות.

המופנמים- ריאקציה הפוכה, ריאקציה של איבוד שליטה שזה מאוד קשה עבור המופנמים. פתאום יכולים לצרוח על אחרים וכו.. זה יוצר תחושה של בלבול מאוד חזק אצלם. מתבטלים לתכנונים, הם נפגשים פנים מול פנים מול הפחד העמוק ביותר שלהם: איבוד שליטה. זה מרגיע מאוד כיוון שהם מגלים שאפשר להתמודד גם אם מצב של איבוד שליטה. לבסוף התמצית מאזנת ומובילה לשלווה וריכוך הנוקשות שמאפיינת אנשים מחזיקי שליטה.

מחלות
כל המחלות הקשורות למערכת העצבים: אפילפסיה, פרקינסון, טרשת נפוצה, אלצהיימר, עצירות או שלשול.
בעיות בכלי דם, כליות, נשימה, מגרנות וכל המחלות המאופינות באיבוד שליטה של האדם על גופו.

אנורקסיה ובולמיה- איבוד שליטה והחקת שליטה שתי הקצוות של אותה מטבע. אופיינות לאנשים בעלי הפרעות אכילה קיצוניות כמו אנורקסיה ובולומיה השזיף הדובדבני תהיה תמצית מובילה בטיפול בהם.

ילדים
התפרצויות זעם אצל ילדים, ילד הפוגע בעצמו כמו מטיח את ראשו בקיר וכו.., תמצית מרכזית בנושא של הרטבת לילה כסיפטום של איבוד שליטה על צרכים תשולב עם תמציות נוספות כתמצית אופי כמו אשמה, חרדה אי יכולת למידה וכו..

חרדה ופחדים בראי החסידות ברובד הפסיכולוגי נפשי

אנו חיים בעולם מורכב מאוד עמוס המידע ,מהיר הצופן בתוכו קשיים רבים לאדם, רוב האנשים מתמודדים עם הקשיים שהחיים מזמנים להם בלי להימחץ תחתם. כאשר האדם נותן משקל יתר לבעיותיו ומוציא אותם מהפרופרוציות שלהם מתפתחת חרדה.

החרדה מתפתחת כתוצאה מחשש תת הכרתי של האדם שאין ביכולותו או בכוחו להיתמודד עם בעיותיו, וברובד עמוק יותר (תסכול מהמאבק בין דחפים הגשמיים של האדם לדחפים הרוחניים של האדם).

ההתיחסות בטקסט המקראי לדאגה או חרדה מופיע מספר פעמים אך בצורה המובהקת ביותר כן כיצד לטפל בה מופיע בספר "משלי".

"דאגה בלב איש ישחנה ודבר טוב ישמחנה"

ספר משלי נכתב על יד שלמה המלך החכם מכול אדם ובו עצות לתחלואי הנפש.

פסוק זה טומן בחובו את המפתח לבריאות נפשית.

ישחנה בפשט פירושו ישפילנה ידכאנה
חז"ל הוסיפו שני פירושים נוספים: יסיחנה מדעתו (יתעלם מהבעיה), ישיחנה לאחרים (ידבר על הנושא עם יחבר ידיד).

אנו מוצאים שלושה פירושים שהם בעצם שלושה שלבים בתרפיה של האדם להגיע לריפוי (שלושה שלבים אלו מקבילים לשלושה שלבים שהתווה הבעל שם טוב הקדוש לצמיחה או תתהליך רוחני ונקראים: הכנעה -הבדלה –המתקה.

שלב ראשון בטיפול בבעיה היא הכנעתה, מה הכוונה? הכוונה היא לצמצמה למדתה האמיתית כיוון שלאדם יש נטיה לכך שבעיתו מאפילה על כל הוויתו יש צורך להכניעה לצמצמה. כיצד נעשה זאת? לא על ידי מלחמה חזיתית בבעיה כי זה רק יגרום לניפוחה, אלה על ידי דיכוי האגו של האדם. התבוננות בטוב שניתן לו על ידי הבורא וזוהי מתנה ולהבין שלא מגיע לה יותר ממה שיש לה. דיכוי האגו או הפחתתת החשיבות העצמית לא תעלים את הבעיה אך תורידה לממדיה האמיתיים ואיה מאיימת יותר למחוץ את האדם תחת משקלה המוגזם קודם לכן .

שלב שני הנו הבדלה ?מה הכוונה? התעלמות מן הבעיה הכוונה לא לכפור בקיומן אלה להפסיק להזדהות עם הבעיה ולהיתמקד בהיבטים אחרים חיוביים בחיינו, כלומר אחרי הפחתת עוצמת הבעיה השלב הבא הוא להפסיק להזדהות עם הבעיה, להפסיק לחשוב על עצמנו במונחים של הבעיה להבדיל אותם ממהותנו.

שלה השלישי המתקה – לשיח את הדאגה לאחר – עצם שיחה עם יועץ או משפיע או ידיד הם בראיה האוביקטיבית שלהם יכולים לתת עצה ולהפוך את המצב לשמחה כמו שאמרנו ודבר טוב ישמחנה .

עד כאן נגענו מעט בתהליך פסיכותרפי בראיה החסידית.


הפחד ברובד הרוחני

עכשיו נוסיף מבט נוסף: פחד, או בשמה האחר, יראה, מופיעה בשני מצבים: מצב מאוזן (או מתוקן) שבו הפחד או היראה משמששים כמנוף להתקרב לה' ולרבדים פנימיים עמוקים יותר בנפש האדם; ובמצב לא מאוזן בו הפחד מוביל לייאוש ולכיווץ והימנעות האדם (להזכירכם ברמה הפשוטה דיברנו שפחד היא רגש שעוזר לאדם לשרוד במציאות כמו הימנעות מחיה מסוכנת וכו..) ברמת הסתכלות גבוהה יותר מדובר שיראה מקרבת את האדם אל עצמו ועל כך נאמר הפסוק "אשרי אדם מפחד תמיד" כלוצר מפחד מהניתוק מה' יתברך.
אהבה ויראה הן עמודי התווך של קיום תורה ומצוות כאשר היראה היא חיונית יותר שכן ניתן לעבוד את ה' מתוך יראה ללא אהבה (כי עבודה מלשונה היא עשייה כפיה לכן מתאים ליראה) ואילו עבודת ה' רק מאהבה תהיה חסרה שכן לא תהיה מדויקת ורציפה כיוון שאין קבלת עול.

כמו שאמרנו אהבה ויראה הן רגשות חיוניים לעבודת ה' וכאן נביא סיפור של הבעל שם טוב הקדוש שלפני פטירתו אמר צוואה לבנו: "ישרוליק אל תפחד מאף אחד רק מה' בלבד ותאהב כל יהודי בכול ליבך". מה שרצה להעביר אביו של הבעל שם טוב הקדוש שיראה שהיא מכוונת כלפי מצבים או אנשים בשר ודם היא יראה נפולה שמקורה מחוסר אמונה בה', שכן המאמין בה' ובטח בה' יודע כי אף אדם אינו יכול "להזיק" לו חוץ מה' עצמו כביכול (אין מציאות מחוץ לה', האדם החיי בתודעה כזו לא יפחד). אדם שמגיע ליראה כזו הצליח לתקן ולהעלות את כל פחדיו וחרדותיו הנפולים לה'.
בקשר לאהבה, תאהב כל יהודי בכול ליבך. אהבת ה' ללא אהבת היהודים היא חסרה, שכן הדרך להגיע לאהבת ה' שלמה היא על ידי אהבת היהודי, שכן בתוך כל יהודי יש חלק אלוקה ממעל ממש ולכן האוהב יהודי אוהב את ה' ומבטא אהבה זו בפועל.

כמו שכתוב בספר "היום יום" (יב אב) הדרך להגיע לאהבת את ה' אלו.. היא ואהבת לרעך כמוך כיוון שלא ניתן לאהוב את המופשט, הדרך ליישם אהבת ה בפועל היא אהבת בניו של ה').


נעשה שימוש בין היתר במידע מספריו של הרב יצחק גינזבורג שליטא "להפוך את החושך לאור" ו"הנפש", חומר מקצועי על פרחי באך ועוד...

(אגוז המלך) walnut


עץ יפהפה המגיע לגובה של עד 3ם מטר , הפרחים הזכריים והנקביים מופיעים על אותו עץ , מלבלב בסביבות אפריל מאי.

שיטת הפקה: הרתחה
תמצית מסוג: טיפוס ,מצב
מצב הנפשי השלילי: קושי במצבי שינוי, רגישות יתר חשיפות להשפעות סביבתיות .
מצב הנפשי המאוזן וחיובי: תחושת הגנה במצבי שינוי ומעבר,עטיפה הגנה נושמת סינון מאוזן של אנרגיות ורעיונות של הסביבה.

כמצב
זה לכל המצבים של שינוי. מעבר דירה, מארץ לארץ, חתונה, גירושין, סיום לימודים. במצבים של שינוי תמיד מרגישים חוסר הגנה וחשופים. כי תמיד אנו יוצאים מן המקום המוכר והבטוח למצב חדש לחלוטין. זה לא מעיד על חוסר ביטחון אלה רגישות יתר על מה שקורה. זה קורה הרבה פעמים למטפלים שרגישים לאנרגיות של המטופלים שלהם ולוקחים על עצמם את הבעיות של המטופלים.
נותנת הגנה אנרגטית. כשלוקחים אותה זה נותן הגנה נושמת, המאזנת את חדירת האינפורמצי'ה מן העולם החיצון. זה יוצר הרבה מאוד פתיחות. לא הופך את האדם לאטום, אלה להיפך, הרבה אנשים מאוד מנותקים וסגורים הם כאלה בגלל ובתגובה לרגישות יתר שלהם. הם מעדיפים לשמור את המרחק כדי לא להיות חשופים לפגיעה. ודווקא לקיחת התמצית יוצרת פתיחות לעולם, תחושת רחם, תחושה טבעית מוגנת. האדם כבר לא מפחד מפגיעה ולכן לא צריך יותר לריחוק כהגנה. זהוי גם תמצית שטובה נגד עין הרע. היא מניקה את התחושה שבאמת שום דבר בעולם יכול לפגוע בי. העבודה של התמצית היא מאוד עדינה ולוקחת זמן אפילו חודשים. אבל את ההשפעה ניתן לחוש כבר תוך מספר שבועות, בעיקר אצל אנשים רגישים.

תמצית מרכזית בטיפול כמוה רצוי לתת באופן רצוף גם עם תמציות אחרות.
אפשר גם לקחה כתמצית בודדת.
STAR OF BETLEHEM שמטפלת בטראומות קשות התמציתWALNUT מעדנת מאוד את הריאקציות.
גם מעדנת את הריאקציות עם תמציות אחרות.
אם רוצים שהאדם יעבור את הריאקציות באופן יותר רך ומעודן ניתן אותה, אך הריפוי יה'יה' יותר איטי.
בחירה אנרגתית מראה אם האדם מוכן כבר להתמודדות עם תמציות חזקות.

במצבי המעבר מעדן ומעניק תחושה של ביטחון. זוהי כפפה רכה שמעבירה את המטופל ממקום למקום כדי שהמעבר לא יה'יה חד וחריף מידי.
טיפוס- החשוף הרגיש (מולד)
אדם רגיש מאוד יוצר בדרך כלל תלות באחר אגוז המלך תפרק מצבי תלות באנשים אחרים, או במצבים או במקומות. תלות אומרת :" אני לא יכול לבד כי לבד אני חשוף ופגיע, אם אני אשען על מישהו ונהי'ה ביחד אהי'ה מוגן".
בדרך כלל תלות היא הדדית. התמצית יוצרת ניתוקים שאנשים פחדו לעשות את הצעד.
היא אחת התמציות ההחלטות מפני שהרבה פעמים אנשים נמנעים מלקחת החלטות בגלל המקום החשוף, בגלל הפחד מפני המקום החדש. בגלל שקשה לעזוב את המוכר והידוע והנוח.
כמו כל התמציות מקרבים אותנו למקום האמיתי שלנו. הן לא משנות את האנשים ואת האדם אלה מחזירות אותו למישהו באמת. הן מאזנות. התמצית מאפשרת לאדם אפשרויות בחירה רחבות יותר ללא עומס רגשי שמלווה בדרך כלל את הבחירה באדם מסוג זה (לכן זה יאפשר לאדם להתנתק מהתלות השלילית ). האדם לא יהפוך להיות אדיש אך יוכל לבחור מתי להשתמש במסנן מהסביבה.
התמצית שוברת חוזים של מערכת יחסים לא בריאה (לווא דווקא זוגית כמו בין עובד למעביד לנותן שרות ללקוח חברים משפחה מורחבת אחים ועוד..) - זוהי ריאקצי'ה סביבתית – קשר שמושתת על הסכמה מסויימת משתנה (כמו לדוגמא קשר זוגי שבו יש 20 טלפונים במהלך היום שבעקבות התמצית בן הזוג מצמצם את הטלפונים – זה יוצר קושי בזוגיות). חשוב לדעת מיהי הסביבה שבה ניתנת התמצית לאותו אדם כדי שלא ליצור תגובות שהסביבה לא תקבל. (במיוחד במקרים של ילדים והורים) ואז תווצר בעיה חריפה עם הסביבה והתגובה תעיד על פעולת התמצית.

מחלות
בעיות עור, שהוא רקמת ההגנה של הגוף, מהקלות עד הקשות ביותר. מאקנה עד פסוריאסיס (ספחת) שנובעת אצל אנשים רגישים מאוד שעברו טראומה מאוד קשה על המקום הרגיש. בשבילם להמשיך להרגיש זה לכאוב ובגלל זה מחפשים כיסוי על העור.
בעיות נשימה וקיבה מפני שהבעיות של טיפוס זה נובעות מן המתח התמידי שבו, נמצא שחי בחרדה תמידית מפני פגיעה מאדם או מצב. במצבי מתח אנחנו בדרך כלל נושמים נשימה שטחית או מפסיקים כלל לנשום, והקיבה והבטן מגיבות מיד למתח.
השמנה אחת הסיבות הנפשיות להשמנה היא כדי ליצור הגנה פיסית מסביב לגוף, כדי לא להיות חשוף.
הזעת יתר זו יצירת מרחק מהסביבה – זה דוחה – ולכן מרחיק אנשים ופגיעה. מום זה רגש, המיוצג על – כי הזיעה, זהוי צליפה של רגש, צליפה רגשית, אדם כאילו לא רוצה להרגיש כל כך הרבה וכאילו מוציא את זה מעצמו.

אין היסטורי'ה ספציפית לטיפוס. התמצית זהו אחד הדברים שמייצגים דפוס אישית מולד ולאו דוקא נרכש ונלמד.

ילדים-כפי שכבר למדנו אגוז המלך מסייע לכול מצבי המעבר בחיי האדם אצל ילד זה רלוונטי בהוצאת שיניים למשל ימים ראשונים בגן ובבית ספר , גיל ההתבגרות וכו..בנוסף לכך מסייע להסתגר לשינויים כמו כו פעם ראשונה שיושנים מחוץ לבית או משינוי משפחתי כלשהו כמו פירוד של הוריו שינוי מקום מגורים ועוד...

הרחבה ובאור החסידות

גירויים על המערכת הפיזית והנפשית. עומס זה מעיב בעיקר על אנשים רגישים (הכוונה ברגישים היא אנשים בעלי חשיפות מוגברת למידע סביבתי ). לרגישות זו יש צד חיובי היכולת להבין את המציאות במהירות להבין דקויות וניואנסינים במצבים וסיטואציות אנו אדם בעולם המודרני מופגז ביום יום באין סוף גירויים ויזואליים (טלויזיה, קולנוע ,אינטרנט וכו.וגירויים וקליים (רעש סביבתי של מכוניות מכשירים למינהם, בניה וכו..) החיים מורכבים מהמון פרטים קטנים חשבונות, התעסקות עם בירוקרטיה של חברות, משרדים ממשלתיים. מורכבות זו יכולה לגרום לשני דברים ניכור לעולם האינדיבדואלי האישי. וכמו כן עודף שיות. אך הצד השלילי זה עומס על המערכת הנפשית שעלול לגרום במקרים מסוימים וקיצוניים לביטוי פיזי, מחלה. רגישות יתר יכולה להופיע בתור מחלות עור למיניהם (פסוראזיס אטופיק דרמטיטיס)בעיות הקשורות למערכת הנשימה כמו קוצר נשימה (אסטמה) וכן קשורה בעקיפים למחלות הקשורת ללחץ ומתח..
תמצית מרכזית בשיטת הטיפול של פרחי באך היא אגוז המלך שלקיחתה מגלה באדם יכולת טבעית לסינון שטף הגירויים הסביבתיים וזה יוביל למרבה הפלא לתקשרות בריאה עם הסביבה שכן אחת התגובות במצב של רגישות יתר היא דווקא התבדלות וניתוק מוחלט מהסביבה.
התבוננות באור נוסף (מבט יהודי חסידי על העניין) : הקדוש ברוך הוא מהווה את העולם כל רגע ורגע הרי כתוב "ה' דברך ניצב בשמיים"(תהילים) פירש הבעל שם טוב(מייסד החסידות)הדיבור האלוקי מימי בראשית אינו חד פעמי אלא כל רגע ורגע העולם קיים בעקבות הדיבור המתמשך האלוקי שמהווה את העולם. התבוננות בכך מובילה את האדם לענווה וכן להבנה שהכל בהשגחה אלוקית של הבורא.ובאופן פרקטי כל מה שהקדוש ברוך קבע שזו דרכו שלו שהוא התווה, תורה ומצוותיה נותנת לאדם כלי יעיל ואדיר להגן על עצמו מהשטף האין סופי של גירויי העולם מסלול ברור ומוגדר למה עליי להתייחס ומה לא . ובראיה נוספת כאשר האדם צועד בדרך התורה ומצוותיה מובילה אותו להפחתת החשיבות העצמית (אגו) ומובילה אותו לביטול מול אלוקות מול האין סוף , ביטול זה מפחית את עוצמת התגובות מול שטף האירועיים הסביבתיים.....

chicory(עולש)


צמח מרפא רב שנתי המטפס עד לגובה של מטר , בעל פרחים כחולים יפים נפתחים בין חודש יולי עד חודש ספטמבר .
שיטת הפקה: שמש
תמצית מסוג: טיפוס
מצב הנפשי השלילי: רכושנות , אהבה מותנית , רחמים עצמיים ומיפולציות רגשיות , פחד מנטישה.
מצב הנפשי המאוזן וחיובי: אהבה ונתינה ללא תמורה, בטחון עצמי.

היסטוריה של בית מושלל מאהבה האדם לא הרגיש נאהב ורצוי אלה ננטש רגשית או ממש פיזית בעקבות נטישה זו נוצר חסך רגשי מעין חלל חסר של חוסר באהבה . מציאות כזאת יוצרת שני תגובות אפשריות בגלל שהילד זקוק לאהבה הוא מפתח טכניקות לקבלת תשומת לב באופן ה1 – זה הילד "הרע" ילד שעושה סצינות משתולל , יש תמיד סביבו התרחשות ,נודניקים , רוקעים ברגליים וכל דרך אפשרית שלילית למשוך תשומת לב.
באפן ה2- ילד הטוב- משביע רצון אולטמטיבי לוקח אחריות על עצמו מצטיין בכול דבר כל דבר חיובי על מנת לבלוט ולתפוס תשומת לב . בשורה התחתונה אלה ילדים שלמדו כי בדרך ישירה לא משיגים דברים אלה רק בדרך עקיפה רק באמצעות מניפולציות . כאדם בוגר טיפוס העולש לוקח איתו את סגנון המניפולציה, זו האמא שנעלבת בקלות שנוטה לבכות יוצרים דרמה מעין הצגה כזו כדי להשיג דברים.זוהי בעיה בתקשורת מאוד עמוקה התקשורת תמיד עקיפה לא ישירה . העולש הוא טיפוס הפסיבי אגרסיבי כלומר הוא מציג דברים אגרסביים בצורה פסיבית כמו לדוגמא : אמא שיוצרת דרמה סוחטת דמעות אם הבן לא יגיע לסעודת שבת.
למרות שהם חווים בור רגשי הם נתפסים כאנשים מאוד רגשיים.מאוד רגישים לתאריכים אישיים כמו ימי הולדת וכו..טיפוס העולש צריך להרגיש שזקוקים לו זוהי מניפולציית שליטה מאוד חזקה נותן נותן אבל בסוף מתחשבן ומצפה לתמורה ואם הם לא מחזירים לו אז יוצר דרמה סוחטת דמעות .
הבור הרגשי לא מצליח להתמלא זה כמו בקבוק ללא תחתית לכן זה הטיפוסים המתמכרים שעסוקים בקניות מעשנים, אכילת יתר .
באופו עמוק בגלל חוית הנטישה וחוסר האהבה אותו הם חוו כל אנרגיית האהבה מופנה כלפי העצמי ואינם מסוגלים לבטא אהבה בלתי מותנית .

ראקציות –ראקציות לא קלות מפגש קשה וחזק אם הרגש של הלבד עם מערבולת הרגשות כל מה שהעולש חשש להיפגש עמו עולה הרבה בכי תחושת הריק וצורך בתשומת לב עולה יש לתדרך את הסובבים להיות רגישים לעניין. אחרי שבועיים האראקציות מתחילות ללכת לכיוון של המתמלאות פתאום לא מרגשים צורך לאכול הרבה מתחילים להרגיש אהבה עצמית ופתאום אף מרגשים צורך לתת , התקשורת הופכת להיות ישירה ולא מניפולטיבית אך עדיין זקוקים לתשומת לב למחמאות וכו..

ילד עולש- לא יסכים להישאר לבד, יפתח מחלות פסיכוסומטיות על מנת למשוך תשומת לב .
מחלות – מחלות פסיכוסומטיות כדי למשוך תשומת לב , כאבי בטן וכו.., בעיות לב חוסר איזון בין נתינה לקבלה, השמנה

Larch/ לגש


עץ גבוה המתמר לגובה של 42 מטר הפרחים הזכריים והנקביים מופיעים על אותו עץשיא הפריחה בין חודש מרץ עד תחילת חודש מאי.
שיטת הפקה: הרתחה
תמצית מסוג: טיפוס בעיקר אך גם החלטה .
מצב הנפשי השלילי: חוסר בטחון ביכולות
מצב הנפשי המאוזן וחיובי: בטחון בעשיה תוך נחישות

תמצית הקשורה בנושא של בטחון עצמי כלומר כאשר לאדם עצמו יש ספקות בקשר ליכולות שלו, באפשרויות שלו . ניתן את התמצית לאנשים שיש להם פחד מכשלון או פחד מהצלחה. ההבדל בינהם הוא שאנשים בעלי פחד מכישלון שנובע מחוסר בטחון זה אדם שימנע בכלל מלהתחיל ולעשות משהו נמנע. פחד מהצלחה זה אדם שיתחיל יתאמץ כמעט יסיים ואז יסוג ממש רגע לפני. כמו לדוגמא סטודנט שחסר לו עבודה אחת לקבל את התואר והוא נמנע מלבצע אותה. ברובד העמוק זה סוג של פחד מלהיות בעולם של גדולים פחד מלהיות בתחרות. בגלל התחושה של חוסר יכולת זה מייצר פחד לעמוד מול מצב או מישהו אחר ולכן זה מביא להמנעות. .תמצית לגש נוצרת בעקבות אמונות והרגלים רגשיים שהשתרשו באדם אמונות שאומרות לאדם אני לא יכול אני לא מסוגל .אמונות אלו נוצרו בעקבות סביבה ביקורתית לא מכילה של הילד שלא התחשבה בדעותיו וברצונותיו ומחשבותיו של הילד זה לא טרואמה זה יכול להיות דברים פשוטים אך מסרסים את אישיותו של הילד כמו למשל כאשר הורה לוקח מהילד כלי עבודה כדי לבצע מהר יותר משימה שהוטלה על הילד וכו.. או חוסר פרגון ליצירותיו של הילד כמו שהילד חוזר מהגן ומביא ציור והוריו אומרים לו למה השמש בירוק וכו.. כדי להימנע מילד שיגדל אם חוסר בטחון יש להעניק לילד קלטת הפוכה או החדרת אמונות אחרות לילד כמו אתה יכול אתה חכם אתה מסוגל וכו..
ילד הלגש מרגיש חוסר כבוד אליו לדעותיו למחשובתיו כבר כילד הסקרנות הטבעית דועכת והם מתחילים להימנע מלהתנסות וליזום דברים הסביבה בה גדלו סרסה אותם.
בעקבות שרשרת הטעויות בהתנהגות כלפי הילד שהביאה אותו להמנעות הם מתחילים להחוות כעצלנים , כיוון שהם חוו חוויה שאומרת להם אתם לא מסוגלים והם הפנימו זאת לכן הם מתחילים להתנג בצורה כזו וזה נחווה כעצלנות. עבורם טעות וכישלון שווה מוות בעקבות הביקורת הקשה וחוסר הקבלה הם מפחדים לעמוד מול כישלון . הלגש יעשה הכול כדי להימנע מכישלון ולכן זה מוביל להתנהגות נמנעת מסורסת.
ללגש קשה לעמוד מפני סירוב דחייה הוא מפחד מתחושת הכישלון .
ללגש תחושה פנימית שיגידו לו לא לא יקבלו אותו זה פחד שלא ירצו אותו (בניגוד chicory שמפחד שיעזבו אותו) בגלל התנהגות הזאת של היסוס הרבה פעמים הם מגשימים את הפחד הזה שלהם של סירוב בגלל ההזמנה האנרגתית הזאת של כישלון.
למרות ההקרנה הזו של חוסר בטחון הם ביחד אם זאת נחווים ככשורניים מאוד הם לא קורבניים הסביבה אף מנסה לדחוף אותם לממש את עצמם. הם לא מרגישים חסרי כישרונות אלה הלגש פשוט מרגיש שהוא יכשל בסופו של דבר .
בהסתכלות רגשית עמוקה מאחורי הלגש יש יאוש עמוק נסיונות חוזרים ונשנים במהלך הילדות שלא צלחו .
בהקשר המשפחתי הלגש קשור לחלק החברתי באדם ולאבא .
ראקציות
התמצית היא קלטת הפוכה אם כל השנים נאמר לאדם אתה לא יכול אתה לא מסוגל התמצית מתחילה להכניס קולות חדשים של אתה יכול אתה מסוגל ובונה לאט לאט בטחון עצמי והאדם מתחיל לחוש שהוא מסוגל ולא מפחד מכישלון.

מחלות
מערכת חיסון חלשה, חולשה, מתח עיכול , נשימה
שייכת לקבוצת חסרי הבטחון וקבוצת ההחלטות והדימוי העצמי.

קרנית cerato


זהו שיח שגדל בהימאלייה ומגיע לגובה של 60 ס"מ (דרך אגב זהו הצמח המעובד היחיד בשיטת פרחי באך)הפרחים הכחולים היפים נפתחים באוגוסט וספטמבר .
שיטת הפקה: שמש
תמצית מסוג: טיפוס ומצב.
מצב הנפשי השלילי: חוסר בטחון ביכולת השיפוט בקבלת החלטות
מצב הנפשי המאוזן וחיובי: בטחון בקול הפנימי וביכולת לקבל החלטות .

בניגוד ללגש שהוא חוסר בטחון ביכולת קרנית זה חוסר בטחון ביכולת השיפוט בקבלת החלטות זהו מעין חוסר וודאות פנימית אך לאחר קבלת החלטות קיימת נחישות ללכת עם הדברים עד הסוף.
הקרנית איבד את הקול הפנימי. אנשי טיפוס הקרנית לא יכולים לסמוך על דעותיהם על האינטואיציה שלהם(תחושות)מחפשים את התשובות בחוץ לעיתים גם כאשר יש להם דעה מסוימת הם לא סומכים עליה ומעדיפים את עצתם של אחרים.
כיצד נוצר טיפוס הקרנית – בשלב ההתפתחות של הילד באופן נורמאלי בסביבות גיל 3 הילד מגיע באופן טבעי למצב של קרנית לאחר ההתנסות הפיסית טעימה זריקה וכו.. הם מתחילים לשאול שאלות אינטלקטואליות למה ?מדוע? איך?מאיפה?כמה? וזהו שלב טבעי ודורש סבלנות רבה מצד ההורים לענות שוב ושוב על שאלות לעיתים אותם שאלות .. במידה ולהורים לא היה סבלנות ולא נתנו תשובות וענו בסגנון ככה שתגדל תבין וכו.. זה יוצר טיפוס סרטו כי פשוט נתקע עם השאלות הם עסוקים עדיין בשלב השאלות ולא הגיעו לשלב התשובות . התשובות גם אם הם ניתנות להם לא מופנמות אלה תלמידים מאוד קשים למורים שמטרידים אותם באין סוף שאלות .הם מכורים חידע עוברים מקורס לקורס .טיפוס הסרטו צריך עצות כל הזמן ובדרך כלל מושך אליו עצות אחיתופל הם לא מקשיבים או סומכים על עצותים הפנימיות .
היבט נוסף של הקרנית יכול להיוווצר מסיטואציות בילדות שיוצרות חוסר אמון בעצמי במחשבות ובשיפוט נלקח מהילד היכולת לסמוך על מה שהוא רואה חווה וכו..
כמצב- כאשר האדם נמצא מול החלטה ואינו יודע במה לבחור קרנית תסייע בהחלטה ותחבר אותו לקול הפנימי שבו.

ההבדל בין אגוז המלך לקרנית
הם יכולים להראות אותו הדבר כיוון ששניהם מושפעים מהסביבה ומוצפים באנרגיות סביבתיות אך יש הבדל השורש העניין אגוז המלך לא מעוניין בדעות הסביבה זה מגיע אליו ומשפיע עליו אם היה יכול היה מונע את ההשפעה . קרנית ממש רוצה את דעות הסביבה כי אין לו את קולו שלו.

ראקציות –הקרנית תמצית מאוד מרגיעה נותנת יציבות פנימית וחיבור לקול הפנימי יש תחושה של מילוי עצמי של משהו שנשפך פנימה . התמצית מאפסת ויוצרת שקט כיוון שכבר אין צורך בחיפוש בחוץ.היא גם מרגיעה כי כבר אין דריכות כלפי הדיעות של אחרים . התמצית מלמדת את האדם לסמוך על יכולותיו ומעניקה לאדם את הידיעה מה רוצה מה נכון עבורו וחשוב לו .

מחלות
קיבה עצירויות שלשולים,בעיות גב בעיקר גב תחתון, בעיות של שיווי משקל, נקעים ברגליים(בעיקר בכיוון של מצב של החלטה כיוון שהרגליים מסמלות את הכיוון שהאדם צועד בחייו), בעיות אוזניים(חוסר קשב לקול הפנימי).
נזלת תמידית (שמייצגת עומס רגשי הנובע מבלבול בגלל חוסר ההחלטה והיציבות יש הצפה שמיוצגת בנזחת תמידית).




בטחון עצמי ברוח החסידות
עד כה דיברנו על התמציות בביטויים והאתנולוגיה הפסיכולוגית העומדת מאחוריהם על מנת להעמיק בנושא נבאר את העניין בהקשר הנפשי פסיכולוגי אך עם ערך מוסף בהקשר האלוקי של העניין וכן בשימוש במושגים המסורתיים של החסידות והקבלה .
לנשמה יש 10 כוחות או תיקונים: חב"ד – כוח המושכל חג"ת- כוח המורגש נה"י- כוח המוטבע. הבטחון בנפש קשור למידת הנצח ששייכת לכוח המוטבע בנפש .. מדת הנצח מייצגת נצחון ,נצחיות ,נצוח כל הענינים הללו דורשים בטחון וגורמים לבטחון. מדת הנצח שהחויה הפנימית שלה היא בטחון היא החוליה המקשרת בין הבנה שכלית לבצוע החויה הרגשית הנולדת לבין המעשה לכן החויה הפנימית שלה היא בטחון. להוציא מהכוח אל הפועל דורשת בטחון עצמי שנובע מהבטחון בה' שהוא הנותן לך לעשול חיל .
ובעומק יותר – על מנת להפנים אצל הילד חוית בטחון יש לגרום לבטחון "מופרז" כיוון שללא בטחון מופרז במידה והילד יחווה תחושה שהוא עלול לא להצליח הוא לא ינסה כלל(הדבר יחווה כעצלנות כמו שדיברנו בארזית ). לכן יש צורך לגרום אצל הילד למין אשליה של בטחון מופרז. למרות שכמו שמלמדים ילד ללכת הוא נופל וקם נופל וקם אך אם מראש זו תהיה התחושה שלו הילד לא ינסה.
כמו שאמרנו מדת הנצח מבטאת את מדת הבטחון ביכולות של האדם שניתנו לו מהבורא , ישנו סוג בטחון נוסף פסיבי שהוא בטחון שה יושיע אותו ללא קשר לפעולותיו במציאות. מידת הנצח מיוצגת על ידי הבטחון הפעיל ואילו הבטחון הסביל על ידי מידת ההוד ..הודיה על המציאות . ושניהם נקראים גם תמכין דאורייתא תומכי התורה ובגוף מיוצגות על ידי רגל ימין ושמאל וכן כליות שמכונות כליות יועצות .מדות המוטבע נצח והוד מייצגין באופן הבולט ביותר את האמונה הפשוטה של האדם בבורא בגלל שהאמונה היא חויה על שכלית לכן מתבטאת דווקא בספירות שייכות לכוח המוטבע בסוד נעוץ תחילתן בסופן. לכן בהיבט עמוק בטחון בה' נובע מאמונה בה'.

היבט נוסף שדיברנו עליו בקבוצת הבטחון הוא הנושא של בטחון בשיפוט בהחלטה בשמיעת הקול היועץ הפנימי, עניין זה מבוטא בענין כליות יועצות "אברך ה אשר יעצני , אף לילות יסרוני כליותי = המהרש"א מפרש ששתי הכליות מעידות על היכולת של האדם לבחור בין טוב לרע רואים זאת גם בהיבט הפיזיולוגי של הכליות שתפקידן לסנן את נוזלי הגוף ולהרחיק את החומרים הרעילים הלא טובים לגוף כך עלינו לדעת לסנן ולבחור את הטוב ולהישתמש בו. על הכליות יש את בלוטת האדרנל הקשורה קשר הדוק לכליות ששייכות גם למערכת ההולדה שכן קבלת עצה מאחר א מעין זרע ממנו כיוון שעצה זו יכולה להוליד החלוטות ומעשים. לכן יש לקבל עצה מצדיק אמיתי כיוון שמחשבתו ומוחו טהורים (אפשר לומר בדרך אפשר בהקשרנו לקבל עצה מהנשמה האלוקית כדוגמאת אימון בו האדם מסיט את עצמו ונפשו הבהמית ומייצג כרגע את הנפש האלוקית שבו ..)
בתמצית סראטו דיברנו על איבוד בקול הפנימי וקושי בהחלטה או בטחון בהחלטה הגורם לאדם להיות מכור לידע ולעצות הכוונה החיבור לקול הפנימי בראיה החסידית היא לא לקבל החלטות לבד (משמעותיות כמובן.) אלה קודם כל להגיע למסקנות באיזה דברים יש להחליט ואחר כך להתיעץ בישוב הדעת וכן ברגע שיהיה בטחון בקול הפנימי היעוץ החיצוני יהדדד פנימה ויקבל אישור. בחויה של סראטו בגלל חוסר חיבור לקול הפנימי מושך עצות אחיטופל עצות מכשילות ולא נכונות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה